כל מה שהתרחש בענף הרכב בחציון הראשון לשנת 2021

אבנר דגן  כד אב, תשפא  8/2/2021

החציון הראשון של השנה הנוכחית מראה עליה משמעותית ברכישת כלי רכב פרטיים בכלל וחשמליים בפרט. מיהם המרוויחים הגדולים, מה קונים הישראלים ואילו מספרים חשוב להכיר כשהולכים לחפש רכב חדש? הישארו איתנו
.......................

כל מה שהתרחש בענף הרכב בחציון הראשון לשנת 2021

צילום: shutterstock

מחציתה הראשונה של שנת 2021 הסתיימה בעליות מרשימות בענף הרכב – טוב, זו לא חוכמה גדולה ביחס לקודמתה הידועה לשמצה בכינויה "שנת הקורונה", אך כשצוללים לתוך המספרים, מבינים שמדובר בעליה משמעותית גם ביחס לשנים קודמות. במחציתה הראשונה של השנה הנוכחית נמכרו בישראל 189,970 מכוניות המגלמות עלייה של 54% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ושל כ- 17% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2019. במקביל, הואץ גם שוק הרכב החשמלי שהפך לאטרקטיבי וכבר התחיל לנגוס לעצמו פלח שוק שכן רק בחודש יוני האחרון, חלקו בעוגת המכירות הכללית עמד על 7.1% מאלו שהיו סה"כ. מה עוד התרחש בענף שלא מפסיק להפתיע? הנתונים לפניכם.

אז מהם הדגמים הנמכרים ביותר?

שאלת השאלות, זו המעניינת אותנו יותר מכל היא "איזה רכב הוא הנמכר ביותר בישראל?" ובכן, בעשור האחרון בצמרת טבלת המותגים מככבות בדרך קבע יונדאי, טויוטה וקיה. בחצי השנה הראשונה של 2021 מכרה יונדאי 29,191 מכוניות, טויוטה עם 24,314 וקיה עם 21,491. לא בכדי, לשלושת המותגים הללו מבחר נאה של דגמים וביניהם לא מעט בעלי הנעה היברידית שנעשים חביבים במיוחד על הקהל הישראלי. במקום הרביעי נמצאת סקודה עם 14,809 מכוניות שנשמרו ובכך גם נשמר סדר היצרניות ברביעייה הראשונה מהשנה שעברה.

ההפתעה והעניין אינם נמצאים בסעיף זה, שבו מככבים עדיין דגמים כמו טיוטה קורולה או קיה פיקנטו וספורטאז', אלא באחת הכניסות המרשימות לטבלת מכירות הרכב בכלל ולטבלת מכירות רכב חשמלי בישראל 2021 בפרט.

מתחשמלים בקצב מסחרר

מכירות רכב חשמלי בישראל זינקו בחציון הראשון של שנת 2021. 4620 רכבים חשמליים לחלוטין (EV) – כן, שמעתם נכון, עלו לכבישי ישראל בין חודשי ינואר ליוני וזאת ביחס ל- 834 בתקופה המקבילה אשתקד. אמנם חלקן במכירות הכלליות עומד על 2.5% בלבד אך העלייה בהחלט מרשימה. מעוניינים לשמוע עוד נתונים מרשימים? בבקשה.

טסלה, יצרנית הרכב החשמלי האמריקאית מכרה בחודש יוני לבדו 2,912 יחידות, מה שהפך אותה למכונית הסלון הנמכרת ביותר לאותו החודש, שניה רק לטויוטה קורולה. גם כאן יש כוכבית קטנה מאחר וטסלה מוכרת רכבים בפעימות של משלוחים, כך שבחודש אפריל למשל, לא מכרה אף רכב. מצד שני, מקום 15 כללי מתחילת השנה מוכיח כי רכב חשמלי יכול להימכר כאן בכמויות נאות בהחלט.

תחבורה חכמה יותר, הרבה יותר

רוב מדינות העולם המפותחות עושות צעדי ענק במטרה להעביר את קהל הנהגים לשימוש ברכב חשמלי ובאירופה למשל, כבר קיים סיבסוד אשר מפחית משמעותית את מחירו לצרכן. בישראל עדיין לא החלו לנקוט בצעדים שכאלו, מה שגורם לכך שרוב מלאי המכוניות החשמליות הולך לשווקים אחרים ומגיע אלינו במספרים קטנים יחסית. יחד עם זאת, הלקוח הישראלי יודע לאמץ טכנולוגיות חדשות וכבר הוכיח בעבר כי אינו חושש לנסות מותגים חדשים. יתרה מכך, מהפכת הבטיחות אשר עברה על עולם הרכב הוטמעה כליל ברשימת הדרישות של הלקוח הישראלי מרכב חדש והיום, אבזור בטיחות מלא נחשב לכמעט סטנדרטי גם במכוניות עממיות. אין ספק שעם קצת עידוד ממשלתי יהיה רכב חשמלי מומלץ כמעט לכל בית בישראל.

אותו עידוד ממשלתי נחוץ לנו בעוד כמה תחומי תחבורה. עם הזמן מתברר כי בעלות על רכב אינה חייבת להיות הכרח בדיוק כפי שתחבורה ציבורית אינה חייבת להיות נסיעה באוטובוסים מונחי קו ספציפי שיביאו אותנו למחוז חפצינו וזאת לאחר שעברנו את כל תחנות עירנו. בעתיד אמורים הדברים להיראות קצת אחרת והמצב כפי שהוא היום, שבו אין צורך לעבור כלל אצל הנהג לצורך תשלום על הנסיעה ולעשות זאת דרך הנייד במקום, הוא רק שלב ראשון בהשגת עצמאות מלאה לנוסע בדרך ליעדו. בסופו של דבר, תיכנס האוטומציה ורכבים אוטונומיים יהיו חלק משגרת היומיום שלנו.

אם כן, נראה שהעתיד אינו בקידוח נפט לטובת זיקוק דלקים למכוניות. האנרגיה נמצאת סביבנו – באור השמש, בגז טבעי ובשלל טכנולוגיות להפקת אנרגיה. מכוניות מונעות חשמל מסתמנות כרגע כפיתרון הטוב ביותר למכונית בת קיימא ולצד טכנולוגיות נוספות שטרם עשו עלייה ארצה כמו תדלוק במימן (קיים למשל בטויוטה מיראי שאינה מיובאת) המבטל לחלוטין את הצורך בזמן טעינה ופולט מהרכב מים בלבד.

נוסף על כך, אין לשכוח כי רכב חשמלי מצריך תשתיות טעינה בעלות פריסה נרחבת ואף יאלץ אותנו להסתכל באופן שונה על תהליך התדלוק, שיכול בתורו אף להימשך כמחצית השעה ביום בעמדת טעינה מהירה במקום כמספר דקות בודדות בתחנת הדלק. מה נעשה עם כל זמן הטעינה הזה? כנראה שנגלה בעוד כמה שנים.